Στοιχεία μαθήματος

Γενικά
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος ΣπουδώνΜεταπτυχιακό
Κωδικός ΜαθήματοςΙΜΑ023Εξάμηνο1
Τίτλος ΜαθήματοςΒασικές εργαστηριακές μέθοδοι και δεξιότητες
Εκπαιδευτικές δραστηριότητεςΏρες την εβδομάδαECTS
Διαλέξεις2
Πρακτική
Σύνολο27,5
Τύπος ΜαθήματοςΥποχρεωτικό, κορμού
Προαπαιτούμενα μαθήματαΚανένα
Γλώσσα διδασκαλίαςΕλληνική

Learning outcomes

Σκοπός – Γνωστικό αντικείμενο

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση του μεταπτυχιακού φοιτητή με κλασικές και σύγχρονες μεθόδους έρευνας σε μοριακό και κυτταρικό επίπεδο και η κατανόηση της σημασίας και σπουδαιότητας της βασικής και εφαρμοσμένης εργαστηριακής έρευνας στην κατανόηση της μοριακής βάσης γενετικών και μη νοσημάτων και στην ανεύρεση νέων διαγνωστικών και θεραπευτικών προσεγγίσεων. Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα απασχόλησης σε ερευνητικά εργαστήρια Βιοχημείας, Βιολογίας, Φυσιολογίας, Μικροβιολογίας. Η τελική αξιολόγηση γίνεται γραπτά, με μια εξέταση σε θέματα πολλαπλής επιλογής και προφορικά, με την παρουσίαση μιας ερευνητικής δημοσίευσης.

Ενότητες διδασκαλίας

• Τεχνικές απομόνωσης νουκλεϊκών οξέων – Ποιοτικός και ποσοτικός έλεγχος
• PCR-RT-PCR-RealTime PCR (qPCR): a journey to the land of colours
• Ο υβριδισμός των νουκλεϊκών οξέων ως ερευνητικό και διαγνωστικό εργαλείο
• Απομόνωση και καλλιέργεια μικροοργανισμών
• Γενετικοί χειρισμοί στα ευκαρυωτικά κύτταρα. Δισδιάστατες και τρισδιάστατες καλλιέργειες
• Μοριακή βάση πνευμονοπαθειών
• Εισαγωγή στην Βιοπληροφορική
• Πολυμορφισμοί στο ανθρώπινο γονιδίωμα και μέθοδοι αλληλούχισης
• Next-generation sequencing data analysis
• Εισαγωγή στην ανάλυση πρωτεϊνών
• Ανοσοτεχνικές στην έρευνα και διάγνωση
• Εισαγωγή στη λειτουργική πρωτεϊνωματική ανάλυση
• Βιολογία βλαστοκυττάρων και ιατρικές εφαρμογές
• Αναγεννητική Ιατρική. Γονιδιακές, κυτταρικές θεραπείες – Ιστοτεχνολογία

Διδάσκοντες

Υπεύθυνος Μαθήματος Κωνσταντίνος Χαϊτογλου, Αν. Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Διδάσκοντες: Μιχαήλ Αϊβαλιώτης, Αν. Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Μαριάνθη Γεωργίτση, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Θεοδώρα Κατωπόδη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Γεώργιος Κολιάκος, Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Αριστείδης Κριτής, Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Καλή Μακέδου, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Αντιγόνη Μαλούση ΕΔΙΠ Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Μαρία Παπαϊωάννου, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Γεώργιος Τζημαγιώργης, Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Ευδοξία Χατζηβασιλείου, Αν. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Δημήτριος Χατζηδημητρίου, Αν. Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Ανθή Χατζηκυριακίδου, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ



Teaching and learning methods – evaluation

Teaching methodsFace to face
Distance learning
Use of information and
communication technologies (ICT)

  • Use of ICT in Teaching- Moodle Virtual learning environment (VLE)
    (asynchronous learning, wikis, Online Discussion Fora, Educational Portfolio, assignment submission, assessment process)

  • Use of ICT in Communication with students
    (email, instant messaging via Moodle)

Module structureWork Hours per SemesterActivity
Lectures 30
Exercises (Quiz) 5
Exercises (Wikis) 5
Exercises (Online discussion fora) 10
Exercises (Study relevant papers) 20
Essay background work40
Essay writing15
Overall work for the course125
Assessment Methods
  • Written assignment, in English, approximately 2,500 words long, to be submitted by each student at the end of the course

  • Weekly quizes, with multiple choice questions


Προτεινόμενη βιβλιογραφία