Στοιχεία μαθήματος

Γενικά
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος ΣπουδώνΜεταπτυχιακό
Κωδικός ΜαθήματοςΙΜΒ033Εξάμηνο2
Τίτλος μαθήματοςΠροκλινικές μελέτες
Εκπαιδευτικές δραστηριότητεςΏρες την εβδομάδαECTS
Διαλέξεις2
Πρακτική0
Σύνολο26
Τύπος μαθήματος Επιλογής
Προαπαιτούμενα μαθήματαΚανένα
Γλώσσα διδασκαλίαςΕλληνική

Learning outcomes

Σκοπός – Γνωστικό αντικείμενο
  • Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη σημασία, τη λογική και τα χαρακτηριστικά των προκλινικών μελετών στο πλαίσιο της ανακάλυψης και της ανάπτυξης των φαρμάκων. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει μια θεώρηση για τις διαφορετικές στρατηγικές και προσεγγίσεις που ακολουθούνται στο προκλινικό στάδιο της ανάπτυξης των φαρμάκων και θα έχουν γνωρίσει κάποιες από τις βασικές πειραματικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τον έλεγχο της τοξικότητας των «νέων χημικών οντοτήτων» όπως αυτά μετατρέπονται σταδιακά σε «υπό διερεύνηση νέα φάρμακα»
Ενότητες διδασκαλίας

• Εισαγωγή στην ανακάλυψη και ανάπτυξη φαρμάκων
• Πρώιμα στάδια: ανακάλυψη υποψήφιων μορίων – εκμετάλλευση της βιοποικιλότητας
• Επαναστόχευση φαρμάκων – αναζήτηση νέων στόχων με τη βοήθεια της πρωτεομικής και της βιολογίας συστημάτων
• Η χρήση κυτταροκαλλιεργειών στις προκλινικές μελέτες – πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
• Η χρήση ζώων εργαστηρίου στις προκλινικές μελέτες – πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
• Ζωικά μοντέλα νευροεκφυλιστικών νόσων
• Προκλινική ανάπτυξη φαρμακευτικών προϊόντων προηγμένης θεραπείας
• Έλεγχος τοξικότητας – Εκτίμηση κινδύνου
• Πρώιμες μελέτες ασφάλειας
• Πειραματικά μοντέλα συμπεριφοράς
• Μελέτες μεταβολισμού – Φαρμακογονιδιωματική
• Έλεγχος και ρύθμιση προκλινικών μελετών


Διδάσκοντες

Υπεύθυνος Μαθήματος: Γούλας Αντώνιος, Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Διδάσκοντες: Αϊβαλιώτης Μιχαήλ, Αν. καθηγητής ΑΠΘ
Ντέντη Χαρά, Πολύζος Στέργιος, Επίκ. Καθηγητής ΑΠΘ
Ξανθόπουλος Κωνσταντίνος, Επίκ. Καθηγητής Φαρμακευτικής ΑΠΘ
Κριτής Αριστείδης, Αν. Καθηγητής Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Γκίκα Ευαγγελία, Σπάνδου Ευαγγελία, Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ
Βιζιριανάκης Ιωάννης, Αν. Καθηγητής Φαρμακευτικής ΑΠΘ


Teaching and learning methods – evaluation

Teaching methodsFace to face
Distance learning
Use of information and
communication technologies (ICT)

  • Use of ICT in Teaching- Moodle Virtual learning environment (VLE)
    (asynchronous learning, wikis, Online Discussion Fora, Educational Portfolio, assignment submission, assessment process)

  • Use of ICT in Communication with students
    (email, instant messaging via Moodle)

Module structureWork Hours per SemesterActivity
Lectures 30
Exercises (Quiz) 5
Exercises (Wikis) 5
Exercises (Online discussion fora) 10
Exercises (Study relevant papers) 20
Essay background work40
Essay writing15
Overall work for the course125
Assessment Methods
  • Written assignment, in English, approximately 2,500 words long, to be submitted by each student at the end of the course

  • Assessment of knowledge at the beginning and the end of the course with short-answer questions and essays development

  • Weekly quizes, with multiple choice questions

  • Assessment based on comments submitted by each student in online discussion fora

Προτεινόμενη βιβλιογραφία